Det siger de andre om musikken

Læs hvad anmeldere og arrangører har skrevet: 

Årets overraskelse

En lille snes danske sange og danse stemmer sindet til store eftertanker. Kendte melodier som »Underlige aftenlufte«, »Solen er så rød, mor« og »I Danmark er jeg født« kan virkelig være tæt musik! Hanne Askou på violin og Frode Andersen på accordeon spiller kønt og har selv sørget for de analytiske arrangementer. Et par af dem er med sopranen Anne Mette Balling som gæstesolist.

Berlingskes musikredaktør, Søren Schauser, december 2014

Læs hele artiklen her:

Read more

Fra spillemandsmusik til nye klassikere

(…) Hanne Askou og Frode Andersen sammensætter deres repertoire med samme naturlighed. I cd-bookletten beskriver de hvordan, siden de begyndte at spille sammen, har fundet, udviklet og bearbejdet musikken, og ladet sig inspirere af både deres baggrund som klassiske musikere, og af barokmusikkens og folkemusikkens spillestil.

Højdepunkterne på 'Som en forårsnat' er mange og forskellige. Der er spillemandsmusikken: Tre danse fra Rasmus Storms nodebog, dansemusik fra 1700-tallet, spillet enkelt og elegant, og uden alt for meget halm i træskoene, så man netop fornemmer, hvor kort vejen var fra bondebal til gilde hos borgerskabet og fest på slottet. Og så er der også nogle af Weyse og Carl Nielsens allermest skattede sange - blandt andet aftensange som 'Solen er så rød, mor' og 'Der står et slot i Vesterled'. På nogle af dem får duoen selskab af sopranen Anne Mette Balling, men størstedelen af de mange sange på cd'en er i instrumentalversioner. Det gælder også de nyere danske sange af Matti Borg og Pelle Gudmundsen-Holmgreen.

Malene Wichmann, Danmarks Radio, P2

Læs hele artiklen her:

Read more

Gode melodier og god besked

Det er en ualmindelig indtagende og tilgængelig cd, der med titlen "Som en forårsnat" er blevet udgivet på Gateway Music. (...) 19 numre, der går lige i øret – og hjertet – på lytteren.


De to instrumenter klæder hinanden i denne musik, og det gør ikke skiven mindre tiltrækkende, at der også bydes på nogle af Carl Nielsens mest skattede numre, heriblandt "Min Jesus, lad mit hjerte få" og "Tunge, mørke natteskyer." En tiltalende, og gætter jeg på, slidstærk udgivelse.

Peter Dürrfeld, klassisk anmelder i Kristeligt Dagblad (23/9 2015)

Publikum var meget imponerede over jeres fortolkninger

Publikum var meget imponerede over jeres fortolkninger. I har et helt unikt sammenspil og et nærvær, som går rent ind.

Musikhusleder Lisbeth Jagd, Vesthimmerlands Musikhus ALFA

resultatet er både stemningsfuldt og medrivende

Som duo betragtet er deres helt særlige styrke, deres evne til at præsentere det enkle, og løfte det op på et plan, hvor også det må betragtes som stor kunst. Via deres arrangementer af ofte kendte forlæg gør de musikken til deres egen, og resultatet er både stemningsfuldt og medrivende. Alt det overflødige er skrællet væk – tilbage står kun den absolutte kerne i musikken. At de samtidig er i stand til at præsentere en ramme omkring deres program, så det bliver sat i et større perspektiv løfter kun oplevelsen.

Ida-Marie Vorre, museumsinspektør, Carl Nielsen Museet i Odense

En helt igennem suveræn instrumentbesætning!

Dynamisk sammenspil, fra det vemodige til det lystige, hvor de to instrumenter skiftevis smeltede sammen og markerede sig hver især. En helt igennem suveræn instrumentbesætning!

fra anmeldelse af koncert i Det Gamle Rådhus, Ribe

Afveksling, variationslyst og musikalsk fantasi

Anmeldelse i Fyens Stiftstidende af Vinterens Stemme 28/10 2016

Naturligt nok er der en vemodig tone over mange af denne fine udgivelses værker, nemlig bl.a. i sangene om kulden, mørket, den stumme spurv bag kvisten, solen, der går ned og den stille sne.

Violin og akkordeon smyger sig om hinanden i Hanne Askous og Frode Andersens sarte og velklingende arrangementer med smukke og melodiske harmoniseringer til sangene uden ord. De instrumentale værker på udgivelsen (ja, sådan fornemmes det dejligt paradoksalt) bevæger sig henover 300 år, fra spillemanden Rasmus Storm og måske før til Bent Fabricius-Bjerre, fra nordiske toner til skotsk folklore, fra klagende stemmer til mere muntre, dansante udskejelser, fra forsamlingshuset til hoffet.

I det hele taget er det afveksling, variationslyst og musikalsk fantasi, der præger denne cd, som tør mere end forgængeren ”Som en forårsnat”. Afveksling sørger John Kruse også for med sit fine klarinetspil i Carl Nielsens ”Jeg ved en Lærkerede” og ”Sænk kun dit hoved”. En lille booklet byder på glimrende, kortfattede noter til de enkelte værker.

Mikael Krarup

Sådan lyder vinterens stemme

Anmeldelse i Kristeligt Dagblad af Vinterens Stemme 2/11 2016

Fra Blichers ”Trækfuglene” stammer det vemodige og skattede digt ”Sig nærmer tiden, da jeg må væk”. Digteren taler om, at han hører vinterens stemme, og netop de to ord har duoen Askou/Andersen valgt som titel til deres nye cd, hvor de udfolder sig i hele 19 numre, Hanne Askou på sin violin, Frode Andersen på sit akkordeon.

De kommer vidt omkring stemningsmæssigt og musikalsk, men hovedindtrykket er, at det er en vemodig buket, de to musikere har bundet sammen, nogenlunde ligeligt fordelt mellem efterår og vinter.

Der indledes med ”Spurven sidder stum bag kvist” og følges op med ”Der er ingenting i verden så stille som sne”. Herefter bydes der på hele fem Carl Nielsen-melodier, et stort plus, for duoen viste jo allerede med sin første udgivelse ”Som en forårsnat”, at den danske nationalkomponist ligger godt for dem. I et par af Nielsen-numrene bliver de suppleret af klarinettisten John Kruse.

Men skiven rummer også mere muntre indslag, ikke mindst i form af norsk folkemusik som i ”Lugumleik i hallingtakt” og ”Bruremarsj fra Valsøyfjord”.

Samspillet mellem violin og harmonika er præget af både lyrik og dynamik, og det er mit kvalificerede gæt, at Askou/Andersen med denne udgivelse vil forsøde de forestående mørke måneder for mange mennesker.

Peter Dürrfeld

Dette her er godt nok et par fremragende skiver!

Anmeldelse hos RootsZone folk & musik, 1/12 2016

Det er farligt at finde alt for mange superlativer frem i en anmeldelse, for det kunne afsvække troværdigheden i fremtidige omtaler af andre rigtig gode plader. Men dette her er godt nok et par fremragende skiver!

På ”Som En Forårsnat” udsættes 19 nordiske sange, salmer og folkemelodier for det måske lidt usædvanlige, men smukke og virkningsfulde samspil mellem en harmonika og en violin i virtuosklassen. Kunne de dog ikke spille lidt forkert en gang i mellem, kan man gribe sig i at tænke. Men tænk, det tror jeg faktisk ikke, de gør.

Rent forårsguf for øregangene midt i vintertiden, hvis man vel at mærke hører til dem, der elsker den danske højskoleprægede folkesjæl, som den kan findes i musikken. Pladen blev valgt til Ugens CD på Danmarks Radios P2, hvor den fortsat hyppigt bliver spillet.

Konceptet og virtuositeten fra ”Som En Forårsnat” føres videre på den helt trykfriske ”Vinterens Stemme”. Igen er 19 det magiske tal, for her får man – om muligt i en endnu mere sikker og velklingende udgave end på forgængeren – 19 vinterstemninger, fra ”Spurven Sidder Stum Bag Kvist” til et par Rasmus Storm-menuetter (til den kolde årstids indendørs danse) og lidt norsk og svensk som ”En Gammal Spelmans Avsked Av Fiolen” (Olof Nordén). Højskolesangbogen er centralt placeret på pladen, så her møder man også både Carl Nielsen, Oluf Ring, Th. Aagaard og Thomas Laub.

Enkelheden, der kendetegnes ved, at pladerne kun rummer to instrumenter, er et varemærke og et adelsmærke for duoen. Dog høres et par gange John Kruses klarinet og sopranen Anne Mette Ballings stemme, og det synes jeg absolut klæder melodierne.

Her er to cd´er, der godt kan gøre en stolt over at være skandinav, for hvor har vi dog megen god musiktradition at byde på! Ikke mindst når den sættes i relief af to så dygtige musikere!

Allan E. Petersen

Læs hele anmeldelsen her:

Read more

Knytter det folkelige og det klassiske sammen

Om Vinterens Stemme:

Fyldt med stærke melodier, raffinerede arrangementer, klangskønhed, fordybelse og historisk bevidsthed. Knytter det folkelige og det klassiske sammen med fantasi og usædvanlig dygtigt musikerskab. Weekendens musikoplevelse for mig.

Jens Henrik Koudal, seniorforsker ved Dansk Folkemindesamling

Her er de 10 bedste klassiske hits fra 2016

"Vinterens Stemme" er på musikanmelder Søren Schausers liste over "Årets 10 bedste klassiske udgivelser" - cd'er og bøger - i 2016:

Det nære. Det kendte. Det umiddelbart forståelige. Album nummer to fra Duo Askou//Andersen kigger ned i Højskolesangbogens store skatkiste. Hvis man elsker »Sig nærmer tiden, da jeg må væk« og »Spurven sidder stum bag kvist«, kan man ikke få nok af det album. Hvis man kender »Mit hjerte altid vanker« og elsker »I Danmark er jeg født«, vil man knap nok høre andet i den næste tid. Frode Andersen på accordeon og Hanne Askou på violin spiller alt det gamle på lige tilpas nye måder og med en aldrig svigtende sans for både humor og melankoliens endeløse vintervidder.

Læs hele artiklen her:

Read more

Stille, følsomt, mest dansk

Anmeldelse på jcKlassisk 23. juni 2017

Danske sange, salmer og nordiske folketoner. Det er et bredt og pragtfuldt område. Det er dog ikke hverdag at høre de tre genrer blandet så fint sammen som på to cd’er med Duo Askou // Andersen. Den danske violinist Hanne Askou og den norske accordeon-spiller Frode Andersen er begge uddannet på Det kgl. Danske Musikkonservatorium og begge er ikke blot musikere, men også engagerede musikformidlere. Denne kombination har givet sig positivt udtryk på de første to cd’er i en serie, som forhåbentlig vil vokse yderligere.

Den første cd blev indspillet i 2013, men revideret i år. (Genudgivet i 2017, red.) Og den klinger, som den kaldes: ”Som en forårsnat”. Den anden nye cd hedder ”Vinterens stemme”. Programmet er givet, og de to årstiders atmosfærer rammes behersket klart. Den sidstnævnte holdt mest sammen i en helhed. Vi kender vel alle størsteparten af repertoiret på begge cd’er, vinter og forår, 19 numre på hver. På en måde to verdener, som fastholdes, men denne kære, populære musik fremføres, så al det velkendte virker nyt, dybere, rigere. Hanne Askous violin står prægnant klart og udtryksrigt, og Frode Andersens accordeon giver atmosfære til de ordløse sange og vækker danselivet frem i folketonerne. Desuden synger Anne Mette Balling smukt et par sange på ”Som en forårsnat”, mens John Kruses klarinet er med i ”Sænk kun dit hoved, du blomst” og ”Jeg ved en lærkerede” på ”Vinterens stemme”.

Særkendet ved de to cd’er er, at selv de mest enkle og altså velkendte melodier i tilgift ikke alene er del af den omtalte samlende atmosfære, men hver får et spændende eget udtryk, som udvider oplevelsen af det velkendte. Jeg havde ikke forestillet mig, at alle disse langt overvejende danske melodier også kunne blive til så levende og intensivt fortalte historier. I tilgift får man Hanne Askous let læste, men perfekt indholdsskabende noter.

Hvad er dansk? Hvad er nordisk? Det diskuteres aktuelt meget, af det også meget overflødigt. Man kan ikke andet end at få et ægte svar ved at lytte til Duo Askou // Andersen, som med en meget nuanceret livgivende musiceren trænger ind til kernen af det.

John Christiansen

Read more

en helt fantastisk oplevelse af de to instrumenter

Det kræver disciplin og omhyggelighed for et strygeinstrument at intonere efter et accordeon. Men netop dette har Duo Askou//Andersen gjort til ét af deres varemærker - den subtilt balancerede og homogene klang, hvor de to instrumenter spinder sig om hinanden og bliver til ét instrument på samme tid som nye og raffinerede klangbilleder pludseligt opstår.

Jacob Nielsen, pianist, Silkeborg Classic, august 2017

 

 Q9A8227 copy finish

duo 3 567

duo 2 567

Find pressefotos til download på siden KONTAKT